dinsdag 1 november 2011

Snel en simpel (veel) meer vermogen

Ja dat kan ! Ook voor benzine motoren.

Update: Er is nu ook een OBD tuning kit voor dieselmotoren en een ECO tuning kit..

Sinds een paar weken rij ik in mijn Dacia Logan MCV 1.4 MPI met de OBD tuning kit van Yamashi.

Tunen Simpel en Safe 04

Hoewel ik meestal wat sceptisch ben tegenover dit soort wondermiddelen, moet ik toegeven dat, na de zeer eenvoudige installatie, het vermogen (koppel) aanmerkelijk is toegenomen.

Je voelt duidelijk het verschil, de auto trekt merkbaar sneller op, vooral bij lagere toeren.

Tunen Simpel en Safe 03De tuning kit kleiner als een pakje sigaretten.

De fabrikant belooft minimaal 10% extra vermogen, maar in de praktijk komt dit waarschijnlijk behoorlijk hoger uit. Voor dieselmotoren is dat minimaal 25%.

De acceleratie bij lage toeren is aanmerkelijk beter, dat betekent dus een hoger koppel, wat zeker bij het trekken van een caravan uitermate belangrijk is.

Frans Dacia Duster 4x2 1.6 16v LPG 02De Dacia Duster 1.6 16v 4x2 op LPG met caravan van Frans

Installatie

De installatie is uiterst eenvoudig, je brengt de motor op bedrijfstemperatuur, sluit de tuning kit aan op de OBD poort in het dashboardkastje, zet het contact aan en start de motor, reset de tuning kit, motorgegevens worden nu ingelezen en geoptimaliseerd, en als de ledjes groen branden is de diagnose afgesloten en het systeem geoptimaliseerd. Je beschikt nu over minimaal 10% extra vermogen en vooral veel meer koppel.

De tuning kit is geschikt voor de Dacia Duster, Dacia Logan (MCV) en Dacia Sandero (Stepway)  met een 1.2 16v, 1.4 MPI, 1.6 MPI en 1.6 16v motor (niet geschikt voor LPG).

Tunen Simpel en Safe 08

Deze tuning kit van Yamashi koop je bij  www.daciaparts.nl.

De normale prijs bedraagt € 249,--.

Nu t/m 31 december 2011 voor de introductieprijs van € 199,—. Vul je op de bestelling bij kortingsbon de code: mcvjournaal in dan krijg je nog een extra korting* van € 10,00. Deze korting wordt automatisch verrekend.

* Deze korting is alleen geldig bij de bestelling van de OBD tuning kit.

Tunen Simpel en Safe 02

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2011 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

______________________________________________________________________

Geplaatst op: 1 november 2011 door mcvjournaal in Techniek en Tips
Tags: 1.2 16v, 1.4 MPI, 1.6 16v, 1.6 MPI, OBD, tuning, tuning dacia

35 opmerkingen:

  1. Ik rij nu een ruim een maand met deze Yamashi tuningkit en het bevalt uitstekend.

    Pluspunten: meer trekkracht bij lage toeren, invoegen aan het einde van een oprit gaat veel soepeler, motor loopt rustiger met als resultaat minder lawaai en als bonus eren lager brandstofverbruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe zit het met fabrieksgarantie van je dacia als je dit doet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij alle vormen van tuning verlies je in principe je garantie.
    Maar voor een servicebeurt gewoon de kit verwijderen en alles staat weer op standaard.
    Na de servicebeurt de kit weer installeren, een werkje van 2 minuten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb nog geen nadelen kunnen ontdekken maar is er (hoe klein wellicht ook) een kans dat er schade optreed?

    Hoe lang heb je eigenlijk fabrieksgarantie?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De tuning blijft ver binnen de maximale toleranties van de betreffende motor, je moet het dus wel erg bont maken wil je door de tuningkit schade veroorzaken.
    De normale fabrieksgaratie bedraagt 3 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is boeiend, maar toch vreemd dat er op internet geen informatie te vinden is over dit tuning app. Of weet jij waar?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee,ik weet alleen dat het uit de scooter en brommerwereld komt.

    Zie: http://minibike.besteoverzicht.nl/Yamashi-dealers.html

    De tunungkit is bij een paar kilometervreters in gebruik en tot dusver geen klachten odf problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met veel interesse alle tune voors-en-tegens op internet zitten lezen. Zowel over de Yamashi, als over de RaceChip (pro).

    Ik wil mijn duster 4x4 Laureate graag voorzien van 1 van de 2 oplossingen, maar de negatieve commentaren houden mij nog tegen.

    Zijn er al wat meer lange termijn ervaringen bekend? Blijft de auto goed rijden? Blijft de auto zuinig(er) rijden? Geen rare slijtages aan motor (buiten het normale slijtage proces)?

    Graag hoor ik bevindingen van mensen die zo'n ding in de auto hebben. Ik heb al genoeg negatieve reacties gelezen van mensen die het apparaat nog nooit gebruikt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is aan de late kant, maar ik heb 8500 km. met de Racechip Pro2 gereden met mijn Dacia Duster 1.5 diesel 2017. Van die 8500 km. waren ± 6500 km. met de caravan erachter. Ik heb de Racechip op 5 verschillende posities gezet, alles zoals geadviseerd in het bijgaande schrijven. Er bleef een rauw geluid in de motor aanwezig en bij stationair draaien van de motor onbalans. Racechip heeft toegegeven dan ze geen remapping kunnen uitvoeren en dat de Racechip Pro2 waarschijnlijk niet geschikt is voor mijn auto. Krijg het aankoopbedrag teruggestort.

      Verwijderen
  9. Beste Erwin,

    Ik heb deze vanaf het begin in de auto. Meer trekkracht. De auto is (lijkt) iets zuiniger. Geen problemen.

    Ook Peter en Margot rijden nu geruime tijd (heel veel kilometers met caravan) met tuning kit, geen problemen. Lees: http://dacia.startpagina.nl/prikbord/15565286/15567286/re-trekkracht#msg-15567286

    Uul heeft ook al geruime tijd deze kit, veel meer vermogen en iets zuiniger vberder geen problemen.

    Hier lees je nog wat meer reacties: http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=505880

    Ik heb nog geen negatieve ervaringen vernomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Herke,

    Dank voor de reactie. Dit heeft de nodige twijfels weggenomen.

    Ik ga binnenkort maar eens zo'n Yamashi kit bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zijn er tussen de laatste berichten en nu 28-10-2012 nog meer gebruikers met positieve of negatieve ervaringen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op de diverse sites in ieder geval geen negatieve ervaringen en ik ben er nog steeds tevreden mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een veel gunstiger verbruik is rekkelijk....zijn er ook cijfers te noemen van een 1.2 16V Sandero?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De winst hangt af van je rijstijl. Gebruik je het extra vermogen om eerder op te schakelen dan rij je zuiniger, maar gebruik je het extra vermogen om sneller te op te te trekken en te rijden niet natuurlijk.

    Op mijn andere site nog wat meer reacties:

    http://mcvjournaal.punt.nl/content/2011/11/snel-en-simpel-veel-meer-vermogen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb uiteindelijk ook de Yamashi gekocht voor m'n Duster 4x4 Laureate. De eerste installatie ging wat moeizaam, er bleven een paar lampjes op het dashboard branden. Daarom contact gezocht met Jarno van DaciaParts. Hij vroeg me de kit terug te sturen zodat hij wat kon aanpassen. Toen ik de kit daarna terug kreeg ging de installatie wel goed. Jarno heeft zelfs nog even gebeld om te vragen hoe het is gegaan.

    De hoeveelheid extra trekkracht is duidelijk merkbaar. Ik was toch een beetje sceptisch, maar inmiddels ben ik overtuigd! :-)

    Hoe het verbruik beinvloed wordt ga ik de komende weken merken. Maar tot op heden nog geen spijt van m'n aankoop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi, dat het gelukt is. Of je zuiniger bent hangt af va je rijstijl. Wijzigt die niet ben ben je zuiniger, gebruik je het extra vermogen dan natuurlijk niet.

      Verwijderen
  16. Misschien/waarschijnlijk stomme vraag.......een kennis heeft nog een tuningkit van yamashi voor dacia sandero 1.2 liggen. Kan ik deze in mijn sandero 1.6 pluggen? Of is dit echt per type motor verschillend?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De tuningkit is weliswaar identiek, maar hij moet wel geprogrammeerd worden voor de 1.6 MPI, hij is dus nu niet geschikt.

      Het beste kan je even contact opnemen met Jarno van Daciaparts.

      Verwijderen
  17. Dank je wel voor je antwoord. Ga ik dat binnenkort even doen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goed om recente informatie over deze kit te lezen. Ik heb nog een beetje koudwatervrees. Ik lees graag wat meer ervaringen van de eerste kopers. Het ziet er erg goed uit en dan vertrouw ik het allemaal net wat minder.

    Ik ben absoluut geen negatieveling, meer iemand die erg zuinig is op zijn Dacia aangezien mijn geldboompje al een hele poos niet meer bloeit.....

    Maar bovenstaande reacties geven mij wel een positief gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zoals je merkt mag hier iedereen reageren... Als kopers tevreden zijn dan hoor je dat vaak niet maar als kopers ontevreden dan hoor je dat des te meer.

    We zijn nu ruim een jaar verder en de negatieve reacties ontbreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja de beste investering voor je Dacia Duster.
    De mijne ging stuk, en moest helaas 2 maanden wachten op een nieuw product :-(
    Met de caravan naar Le Mans 2013 (11.0L/100km). Stevig doorrijden 100+km p.u., ook vaak in de 4de versnelling. Tsjechie cruissen in z'n 5 (6.5L/100km)90km p.u. Duitsland snelweg (8.1L/100km), 142km p.u. TomTom, 150km p.u. Teller.

    Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  21. is dit ook geschikt voor mijn polo 6r mpi 1.4 85ps

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. neem contact op met daciaparts.nl die kunnen hem ook leveren voor andere merken auto's en motoren.

      Verwijderen
  22. Is deze ook te gebruiken voor de 1.5dci?

    gr jesse

    BeantwoordenVerwijderen
  23. let op met zgn powerboxen. Ik rij niet met een dacia maar mijn wagen is uitgerust met een vag 2000 tdi (100.000 km). Ik heb 1 jaar met het ding gereden maar dan gaf de motor de geest. Oorzaak: veel te hoge verbrandingstemperatuur in de commonrail en cylinderkamerdruk te hoog: gevolg: gat in de zuiger door het smelten van de zuigerlegering. Factuur : 2.800 euro...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dan is dat zeker een verkeerde powerbox geweest! ( welk merk?? )

      maar dat was geen powerbox van yamashi want die worden specifiek geprogrammeerd! en wij rijden zelf met deze kit al meer dan 5 jaar en meer dan 150.000km op de teller! en rijd super met de caravan er achter!

      Verwijderen
  24. Waarom kan dit niet bij mijn Duster die op lpg rijdt? Wat extra vermogen is best welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Yamashi tuning kit aangekocht voor Dacia Lodgy 1.5 dci ( 2016 )

    Zeggende dat diesel hiervan het meeste profiteert maar werkt voor geen meter!

    Meerdere malen contact gehad met Jarno , andere kit geprobeerd , ander merk van kit dat hij verkoopt maar werkt niet!

    Geen verschil merkbaar turbo gat blijft en zo voort.

    Uiteindelijk niets meer vernomen van De verkoper na een uitgebreide mail. Waarin ik hem confronteerde met een uitgebreide uitleg en test om aan te tonen dat het niet werkt. Ook dat ik hem nog niet heb zien werken met laptop of andere om de kit in te stellen en zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik heb hem sinds een paar dagen in mijn Renault clio 0.9 Tce estate zitten.
    Naar mijn idee is het turbogat in zijn tweede versnelling wel een stuk minder geworden...Maar je voelt geen schokkend verschil tot nu toe.
    Mijn vriendin rijdt er elke dag mee en zegt 0,0 verschil te voelen of merken...
    Nog maar even afwachten tot de 200 km erop zitten zoals de beschrijving zegt....Dan zou ie optimaal zijn werk moeten doen....Ben benieuwd.

    Groeten Guido

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Helaas....De Yamashi werkt niet in mijn Renault Clio Estate 0.9 Tce..
    Het kastje valt telkens in de standby zodra ik de auto start, en gaat weer aan of juist niet meer aan zodra ik de sleutel uit het contact haal.
    Chip al een keer opnieuw laten programmeren maar probleem blijft aanhouden.
    Vandaag omgeruild voor een nieuwe Yamashi chip en geprogrammeerd, maar helaas telkens hetzelfde probleem.
    Ook is de motor een aantal keer zeer zwaar gaan lopen.
    Bij ons komt hij er niet meer in...Helaas want ik had me erop verheugd.

    Groeten Guido

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Werkt niet in mijn Dacia dokker 1.6 benzine 102 pk. Nieuwe opgestuurd gekregen, na 5 weken, maar zelfde probleem. Enorm lang wachten enof geen reactie op een mailbericht. Mijn negatieve ervaring laten ze niet toe om op hun site te plaatsen. Mijn geld krijg ik tevens niet terug want zij beweren dat hun tuning wel werkt niettegenstaande mijn voertuig nooit met hun tuning voor en na op een testbank is getest! Het probleem ligt aan mijn wagen volgens hen! Zo te lezen rijden dus veel eigenaars rond met probleemwagens behalve de door hun gepubliceerde op hun verschillende websites. Sorry, geen Yamashi tuning noch daciaparts.nl meer.

    BeantwoordenVerwijderen