Bron: BOVAG/ABA
Het blijkt dat vaak nog de nodige onduidelijkheid heerst over onderhoud tijdens de fabrieksgarantie. We proberen hierin met deze informatie helderheid te scheppen.
Ook blijkt in de praktijk nogal eens dat de klant elders verkeerde voorlichting krijgt over de fabrieksgarantie. In de meeste gevallen is dat geen opzet maar gewoon onwetendheid.
Hoe zit het dan wel in elkaar?
Een nieuwe auto heeft fabrieksgarantie van het merk. Vaak is dit een uitgebreide garantie die 3 tot 5 jaar geldig is. Deze garantie hoort bij de auto en is overdraagbaar op de volgende eigenaar.
In het verleden stelden veel merken de eis dat een auto binnen het “merkkanaal” (dus bij de officiĆ«le merkdealer) in onderhoud moest zijn. Gebeurde dit niet, dan verviel de garantie.
Dit vervallen van de garantie vanwege onderhoud elders is niet meer toegestaan.
In de Europese Wetgeving 1400/2002 staat duidelijk dat een consument vrij dient te zijn in de keuze van zijn onderhoudsadres.
BOVAG ABA heeft enige tijd terug alle garantievoorwaarden van nieuwe auto’s bekeken en de importeurs die op dit punt onjuiste voorwaarden hanteerden hierop aangesproken.
Inmiddels zijn deze garantievoorwaarden aangepast aan de nieuwe wetgeving.
Dat betekent dat een consument zijn auto ook tijdens de fabrieksgarantie gewoon elders in onderhoud mag geven. *
Wettelijk was dat al zo, maar nu zijn ook de garantievoorwaarden daarop aangepast.
* Let er wel op dat het onderhoudsboekje correct wordt ingevuld.
Mobiliteitsgarantie
Bij veel merken krijgt een klant bij de aankoop van een nieuwe auto ook een jaar mobiliteitsgarantie. Voor deze mobiliteitsgarantie ligt de zaak genuanceerder. Deze garantie mag volgens de wet wel vervallen zodra de klant zijn auto elders in onderhoud brengt.
Dat is ook een belangrijke reden voor ABA om zelf een mobiliteitsgarantie te ontwikkelen. U kunt daarmee immers het nadeel voor de klant ondervangen. De ABA mobiliteitsgarantie biedt net als de andere aanbieders een prima pechhulpservice voor heel Europa, gedurende een heel jaar lang, 24 uur per dag 7 dagen per week.
ABA zet zich in om samen met u de onafhankelijke autobedrijven in Nederland beter op de kaart te zetten bij de consument. Eerlijke en juiste voorlichting geven is daarbij essentieel.
Wees dus ook transparant over de mobiliteitsgarantie. Zeg eerlijk tegen uw klant dat hij het pasje van het merk weg kan gooien als hij bij u in onderhoud komt. Maar geef hem tegelijkertijd ook het prima alternatief in handen, namelijk de ABA mobiliteitsgarantie. U kunt dit veel beter zelf aan de orde stellen bij uw klant. Doet u dit niet, dan loopt u immers het risico dat uw klant dit een keer bij een bezoek aan zijn dealer te horen krijgt. Wees daar
dus gewoon open en eerlijk over. U heeft niks te verbergen, want u biedt immers een prima alternatief.
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV en de Dacia MPV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2011 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
___________________________________________________________________
Posted: 19 november 2011 in Techniek en Tips
Tags: BOVAG, dacia dealer, garantie, mobiliteitsgarantie, onderhoud
Geen opmerkingen:
Een reactie posten