Foto’s: Marcel, Marten.
Hoewel het weer nog niet erg meewerkt komen de vakanties er weer aan.
Dat betekent dat de caravans en de vouwwagens (België: plooiwagens) weer uit de stalling komen.
Belangrijk is natuurlijk dat je eerst controleert (laat controleren) of je caravan geheel in orde is.
Je wilt natuurlijk niet het risico lopen dat vanwege gebreken aan de caravan (vouwwagen) je hele vakantie in de soep loopt.
Controle onderstel
inspectie van de oplooprem – de remkabels – bevestiging van de leidingen – beschadigingen chassis en dissel en het natrekken van alle bouten.
Banden – wielen
Controle op speling en slijtage wiellagers, naven en keerring – controle op breuken in staalgordel, bulten en scheuren – Controle ouderdom band aan de hand van de DOT-code (na + 6 jaar dienen de banden vervangen te worden – Velgen op beschadigingen controleren – Remschijven vervangen of reinigen – Controleer de bandenspanning.
Elektra en gas
Verlichting van de caravan controleren, ook de nummerplaatverlichting en het mistachterlicht (sinds dit jaar verplicht) – gasleiding (slang) controleren op scheurtjes en na 2 (butaan) of 4 (propaan) jaar vervangen – Gasflessen dienen iedere 10 jaar gekeurd te worden.
Belading
Let op de maximale belading van je caravan ten opzichte van je auto en de juiste kogeldruk, zorg dat je de juiste papieren meeneemt. Plaats zware bagage zo dicht mogelijk bij de as
Rijden met de caravan
Schakel op tijd, hou de auto ook in de bergen op toeren, dit voorkomt oververhitting van de motor – Neem de bochten ruimer – Oefen voor je op vakantie gaat eerst op een parkeerterrein met achteruitrijden en inparkeren – Zorg voor goede hulpspiegels.
Controle voor vertrek
Maak van te van voren een checklist van wat je mee wil nemen en controleer die – Zijn alle deurtjes, laden, ramen, luiken enz. dicht en vergrendeld – Is de koppeling van de caravan (vouwwagen) goed vergrendeld aan de trekhaak en is de handrembreekkabel goed bevestigd – Is het neuswiel goed opgedraaid en geborgd – Zijn de uitdraaisteunen geheel ingedraaid (hou de slinger onder handbereik voor een tussenstop) – Zit de stekker goed in de contactdoos – Verlichting getest – Handrem caravan ontgrendeld en staan de caravanspiegels goed – Wielblokken aanwezig.
Snelheidslimieten
Land | Snelweg | Autoweg | Buitenweg |
Nederland | 90 | 90 | 80 |
België | 120 | 90 | 90 |
Engeland (links rijden a.u.b.) | 96 | 80 | 80 |
Frankrijk | 130 | 90 | 90 |
Spanje | 80 | 70 | 70 |
Duitsland (100 met ontheffing) | 80 | 80 | 80 |
Veel meer informatie over dit onderwerp kan je vinden op www.caravantrekker.nl en www.caravans.net.
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV en de Dacia Lodgy vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2011 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier. ______________________________________________________________________ Posted: 13 mei 2012 in Alles over de Dacia Duster, Techniek en Tips, Vakantie
Tags: caravan, Dacia Duster, onderhoud caravan, plooiwagen, vouwwagen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten